Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte:

Auteur Topic: Splitters en vertsterkers?  (gelezen 6716 keer)

Splitters en vertsterkers?
« Gepost op: 05-dec-06, 19:43:13 »
Ik het idee dat mijn splitter niet helemaal fris meer is. Nu was ik vandaag in een UPC winkel en zag daar een splitter en een versterker liggen.

Waar zijn dergelijke zaken nog meer te koop? En hoe herken je een goede splitter? Heeft een versterker nog enigzins nut?

Een hele rits vragen, komt u maar.  ::)

FreeXtreem

Re: Splitters en vertsterkers?
« Reactie #1 Gepost op: 05-dec-06, 20:16:37 »
Volgens mij kun je zo een nieuwe splitter/versterker krijgen van upc, even na vragen bij hun.
Analoge signaal van upc en digitale satelliet  met mtv base enz.

« Reactie #2 Gepost op: 05-dec-06, 21:43:37 »
Vroeger had je speciale splitters (cable optimizer) nodig, die een hoogdoorlatend filter in de tv uitgang hadden om zodoende te voorkomen dat retoursignalen van de modem het radio & tv signaal stoorde.
Tegenwoordig worden er gewoon normale splitters gebruikt en die kun je bijna overal kopen.
Koop wel een metalen met f-connector aansluitingen en een frequentiebereik van 0 (5) tot minimaal 850 MHz. Dus geen plastic splitter, die zijn kwalitatief veel te slecht.

Een versterker heeft alleen nut als het binnenkomede signaal zwak is en/of je het na binnenkomst naar meerdere ruimten wilt verdelen. (Verdelen betekend signaal verzwakken.)

Voorbeeld metalen splitter:

« Laatst bewerkt op: 05-dec-06, 21:49:00 door Johnny54 »
Wijziging in je abonnement? Pas de info in je profiel aan!
Ik ben geen UPC medewerker, aan uitspraken kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

« Reactie #3 Gepost op: 06-dec-06, 15:52:17 »
Ik heb inderdaad zo'n Cable Optimizer. Wat is nu op het moment de beste keuze?

xahmol

• Postcode: 3572
    Meer..
  •  
    • XanderMol.com
    •  
« Reactie #4 Gepost op: 06-dec-06, 16:13:27 »
Ik heb zelf een Hirschmann GHV20M splitter/versterker.
Dit apparaat versterkt het signaal, split naar vier uitgangen waarvan één retourgeschikt (nodig voor de Mediabox). Deze versterker is verkrijgbaar bij de betere elektronica winkel, in ieder geval bij Mediamarkt Arena Amsterdam (bij de Mediamarkt Rotterdam centrum gek genoeg niet) en ook bij diverse online winkels.

Niet goedkoop, maar met deze splitter/versterker (en overal Hirschmann COAX kabels) heb ik nu en een blokjesvrije Mediabox, en een prima analoog signaal op mijn MCE PC, slaapkamer en hobby PC.
Oorspronkelijk was mijn signaal te zwak om mijn signaal zelfs maar één keer te splitten: een splitter voor de Mediabox was alleen maar blokjes bij digitale TV, aansluiten op de RF out van de Mediabox gaf extreem veel ruis op de analoge TV. Bij mij was een versterker dus wel dringend nodig.

Maar als je een splitter/versterker koopt is in ieder geval belangrijk dat hij retourgeschikt is, anders werken alle interactieve functies van de Mediabox niet.

« Reactie #5 Gepost op: 06-dec-06, 16:24:22 »
Heb ik met deze signaalwaarden een versterker nodig? Denk zelf van niet.

Downstream Value
Frequency 236000000 Hz Locked
Signal to Noise Ratio 34 dB
Power Level -6 dBmV
The Downstream Power Level reading is a snapshot taken at the time this page was requested. Please Reload/Refresh this Page for a new reading

Upstream Value
Channel ID 1
Frequency 43000000 Hz Ranged
Power Level 46 dBmV

Ik heb ook om een of andere reden het idee dat het modem niet meer helemaal fris is (Motorola 5100) zou graag een nieuwe (Arris) hebben eigenlijk..

En die Hirschmann versterker komt dan in de plaats van m'n huidige cableoptimizer splitter (dus signaal uit de muur er meteen in)?
« Laatst bewerkt op: 06-dec-06, 16:34:33 door Dominic »

« Reactie #6 Gepost op: 06-dec-06, 22:20:51 »
De signaal waarden van je downstream kunnen beter, maar zijn echt niet zo slecht.
Zie: Signaal sterktes kabelmodem
Als jij je cable optimizer verdenkt kan je natuurlijk gewoon een splitter kopen om te proberen.
Zo'n splitter kost maar een paar euro. (€ 2 a € 3)

De Motorola 5100e staat eigenlijk als een heel stabiele en goede modem bekend.

Als je een retour geschikte versterker met meerdere uitgangen koopt komt die inderdaad ipv de cableoptimizer.
Let wel op dat je dan minimaal 2 retour geschikte uitgangen nodig hebt. 1 voor de modem en 1 voor de mediabox, of je moet achter die retour geschikte uitgang weer een splitter zetten.
De Hirschman versterkers versterken vaak teveel. Je moet dan de versterking lager instellen.
De versterkers die je bij UPC kunt kopen zijn op alle uitgangen retour geschikt en versterken 4 dB (meestal neer als genoeg). Deze zijn ook goedkoper als een Hirschman versterker.
Ik ben geen UPC medewerker, aan uitspraken kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

« Reactie #7 Gepost op: 06-dec-06, 22:43:39 »
Bedankt voor je antwoord :)

Maar wat is nu de ideale situatie?

De kabel komt uit de muur en dan? (welk kastje aan de muur, connector, kabel etc). Wat is de beste versterker voor zowel internet als tv (4 tv's signaal is op 2 daarvan niet al te best).. Merk/type/waar te koop?

Excalibur

« Reactie #8 Gepost op: 06-dec-06, 23:12:54 »
Bedankt voor je antwoord :)

Maar wat is nu de ideale situatie?

De kabel komt uit de muur en dan? (welk kastje aan de muur, connector, kabel etc). Wat is de beste versterker voor zowel internet als tv (4 tv's signaal is op 2 daarvan niet al te best).. Merk/type/waar te koop?

Hangt ervan af. Je geeft aan dat je op 2 tv's niet een geweldig analoog beeld hebt, zit er veel verschil met de andere 2 tv's? Als het veel afwijkt van de andere 2 tv's kan het ook wel eens in de gebruikte bekabeling zitten. Hoe lang zijn de coax-kabels naar de verschillende aansluitingen?

Mijn binnenshuis installatie was ook niet van een geweldige kwaliteit en heb alle coaxkabels toch maar eens vervangen voor Hirschman Koka779 Digital coaxkabels (tip van kennis welke bij een radio/tv zaak werkt) en mijn beeld is er op beide tv's een aardig stuk op vooruit gegaan. Het beeld was nooit echt heel erg slecht, maar het kon toch echt nog een stuk beter.

« Reactie #9 Gepost op: 06-dec-06, 23:21:02 »
Het makkelijkste en waarschijnlijk het goedkoopste.
Waar de kabel binnenkomt een versterker van UPC plaatsen.
Zit daar al een wcd, dan bij UPC een opsteekversterker halen.
Beide versterkers hebben meerdere uitgangen waarop je alles kunt aansluiten.

Kijk ook of je bekabeling wel fatsoenlijk is, vooral naar de tv's met slecht beeld.
Gebruik je een goede kwaliteit kabel? Goede pluggen? Zijn de pluggen goed gemonteerd?

Als je alles optimaal wilt maken moet je weten wat de binnenkomende signaalsterkte is, maar dat kun je zelf niet meten.
Vervolgens maak je een tekening hoe alles aan elkaar zit, wat de lengte van de bekabeling is, welk merk/type de bekabeling,  de pluggen en wcd'en zijn. Dat alles om het verlies en storingsgevoeligheid te weten.
Dan kun je bekijken wat er eventueel vervangen moet worden, wat er aangepast moet worden en hoeveel versterking je nodig hebt.

Google+TwitterFacebook