Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte:

Auteur Topic: Hoofdaansluiting kabel zit bij de buren!  (gelezen 2614 keer)

psypatrick

Hoofdaansluiting kabel zit bij de buren!
« Gepost op: 29-mei-09, 21:48:31 »
Mijn fiber 120 werkte prima in mijn oude huis. Deze week ben ik echter verhuisd en in mijn nieuwe huis bleek ik nog maar een snelheid te halen van 40 mbps. Veels te weinig dus.
Op dit forum had ik al gelezen dat de modem aangesloten moest zijn op de hoofdaansluiting van de kabel waar de kabel het huis binnenkomt. Ik heb twee aansluitingen in mijn huis en heb ze beide geprobeerd zonder succes.
Vandaag is er een monteur langs geweest van upc die constateerde dat geen van beide aansluitingen hoofd aansluitingen waren. We hebben flink gezocht maar konden geen hoofd aansluiting vinden in het huis.  :o

Na even bellen met de huisbaas blijkt de hoofdaansluiting in een kelder te zitten die alleen via de buren bereikbaar is!!!
Mijn vermoeden is dat het vroeger 1 huis is geweest en dat het signaal kennelijk net als het huis gesplitst is.

Nu is mijn vraag..heeft er al eens eerder iemand dit probleem gehad en zo ja hoe is dit opgelost?
De monteur had al zo een vermoeden dat de hoofdaansluiting wel eens bij de buren zou kunnen zitten en vertelde dat het verleggen een kostbare zaak zou zijn. Ik kan echter moeilijk mijn modem in een kelder bij de buren zetten lijkt me?
En wie zou er eigenlijk voor die kosten moeten opdraaien? De huisbaas of ik?
Kan ik simpelweg zeggen dat mijn kabelaansluiting kennelijk niet deugt aangezien ik geen persoonlijke hoofd aansluiting heb of is dit te kort door de bocht?

Ik ben heel erg gehecht aan mijn supersnelle internet en ga nog liever weer verhuizen dan dat er geen oplossing komt dus elk advies/ervaring word op prijs gesteld!

Re: Hoofdaansluiting kabel zit bij de buren!
« Reactie #1 Gepost op: 29-mei-09, 23:00:36 »
Waarschijnlijk was het in het verleden inderdaad één groot pand. De huisbaas heeft daarna een verbouwing gehad en zelf de kabel op onprofessionele manier gesplitst zonder contact op te nemen met UPC. Volgens het kadaster zal je misschien wel een aparte woning hebben maar dit is nooit doorgegeven aan UPC. UPC had eerst een inventarisatie moeten maken zodat zij een nieuw AOP kon aanleggen en een technisch pad kon toekennen.

Jouw woning heeft inderdaad nu geen AOP, iets waar UPC verantwoordelijk voor is. Echter is dit door toedoen van je huisbaas en niet door jou of UPC. UPC moet dus de verantwoording nemen om dit aan te leggen, ook mag je zelf hiervoor iemand inhuren. De kosten zijn voor de klant, in dit geval dus jouw huisbaas.

« Reactie #2 Gepost op: 30-mei-09, 00:53:13 »
Ik begrijp iets niet zo goed.
Als er in de woning geen officiele AOP zit, hoezo heeft UPC er dan Fiber Power geleverd.
Bij de aanvraag had UPC moeten zien dat er, volgens hun gegevens, op dat adres geen aansluiting zit.
Wijziging in je abonnement? Pas de info in je profiel aan!
Ik ben geen UPC medewerker, aan uitspraken kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

« Reactie #3 Gepost op: 30-mei-09, 03:10:31 »
De administratie zal wel andere gegevens vermelden dan de daadwerkelijke fysieke situatie. Kan niets anders verzinnen.

jazzpr

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30-mei-09, 10:30:43 »
Je kunt bij UPC aankaarten dat er geen AOP aanwezig is, onderbouwd met de bevindingen van de monteur.

Daarnaast zou ik ook doorgeven dat jouw 'huisbaas' in strijd handelt met artikel 11.7 en 14.2 van de AV van UPC.
« Laatst bewerkt op: 30-mei-09, 10:39:38 door jazzpr »

psypatrick

« Reactie #5 Gepost op: 30-mei-09, 10:45:27 »
Knuffa,Johnny54,jazzpr,
Alledrie ontzettend bedankt!

Ik concludeer uit jullie antwoorden in ieder geval dat de huisbaas voor eventuele extra kosten zou moeten opdraaien.
En dat ik dankzij die regels uit de algemene voorwaarden eigenlijk best wel een duidelijke zaak heb.

Nog een vraagje uit nieuwsgierigheid. Wat betekent die afkorting AOP? Ik neem aan dat het hetzelfde is als de hoofd kabel aansluiting....

XIII

• Postcode:
    Meer..
  •  
    •  
« Reactie #6 Gepost op: 30-mei-09, 11:32:51 »
AOP = Abonnee Overname Punt (geloof ik)
We are one, but we are not the same... Talk to each other!

wissertje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30-mei-09, 11:40:01 »
Abonnee-overgave-punt (de scheiding tussen publieke en particuliere bekabeling, meestal in de meterkast)

psypatrick

« Reactie #8 Gepost op: 30-mei-09, 12:02:30 »
Bedankt!

« Reactie #9 Gepost op: 30-mei-09, 13:18:32 »
Je kunt bij UPC aankaarten dat er geen AOP aanwezig is, onderbouwd met de bevindingen van de monteur.

Daarnaast zou ik ook doorgeven dat jouw 'huisbaas' in strijd handelt met artikel 11.7 en 14.2 van de AV van UPC.
De huisbaas en UPC lijken hier inderdaad allebei wel wat fout te hebben gedaan. Maar kabel ging vroeger niet via AOP, maar gewoon via een 'kabel in de huiskamer'. UPC accepteert daarbij gewoon elk eigen adres (feitelijk, alle woningen met een eigen elektriciteit en gasafname want kabel viel vroeger onder het energiebedrijf). Ik denk dat het analoge signaal overigens niet kan worden onderbroken in jouw appartement, want dan gaat het hele huis op zwart. De huisbaas had niet zomaar ff de kabel op eigen initiatief mogen splitsen zonder overleg met UPC. Maar dat laatste (splitsen van kabel in oude woningen) is tot de retourdiensten op gang kwamen wél de normaalste zaak van de wereld geweest en wellicht al geschied ruim voordat UPC de kabel kocht in die regio. Kortom, als die splitsing ergens in de '90-er jaren of eerder is geweest dan kon de huisbaas er destijds wellicht niet zoveel aan doen. Want gewoon op de gunstigste plek splitsen in een oudere woning was de norm destijds (en kabel was toen nog gewoon een 'nutsvoorziening'). De oudere woningen hebben nou eenmaal niet overal van die handige buizen waar leidingen doorheen getrokken kunnen worden. Dus een écht eigen aansluiting die UPC ook kan door leiden naar een eigen punt in de kast op straat en zelf kan aan- en afsluiten, etc. dat is niet zomaar gerealiseerd en ik denk ook niet rechtens afdwingbaar. Dat betekent dus ook dat je huisbaas je verzoek of sommatie naast zich neer zal mogen leggen en z'n portemonnee niet zal hoeven trekken.

Ik denk dus dat er wellicht niet al te verwijtbare handelingen hebben plaats gevonden en dat je je 120 Fiber lijn in deze woning niet voor elkaar gaat krijgen tot de volgende renovatie ook een feit is. Welkom in de 'grote stad' met gestapelde appartementen in gesplitste panden... Wees dus blij dat je toch kunt internetten op zelfs nog 40mb en dat de diensten op zichzelf allemaal wel werken (Veel diensten worden op MAC-adres van het modem geregistreerd en zijn dus op en ander punt dan de kast op straat te beïnvloeden). Als je geld wil verdienen, moet je alles opzeggen bij UPC, want waarschijnlijk kijk je dan gratis analoge TV. En dan ga je vervolgens verder met een nog rottere telefoon/adsl-verbinding, want ook die leidingen zijn in oude huizen niet om over naar huis te schrijven.

Google+TwitterFacebook