Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte:

Auteur Topic: Nieuwe ECO firmware voor de Mediabox  (gelezen 49176 keer)

Nieuwe ECO firmware voor de Mediabox
« Gepost op: 27-aug-10, 13:06:48 »
Begin augustus is UPC gestart met het uitrollen van nieuwe firmware voor diverse mediaboxen. Het gaat hier om de lang verwachte firmware (4.x.x.x) die het energieverbruik van de mediabox in standby drastisch zal verlagen.
Echter moet gezegd worden dat de nieuwe 'ECO Mode' het meest effect heeft op de nieuwe generatie mediaboxen.

Nieuwe features

Energieverbruik

De mediaboxen van UPC (ook de nieuwe generatie) verbruiken in standby ongeveer net zoveel als in de 'aan' stand. Met de nieuwe firmware zal de mediabox ik standby eindelijk minder energie verbruiken.
We hebben dit getest op de Cisco HD DVR (8485) en inderdaad, in de 'aan' stand was het verbruik ongeveer 23 watt, in standby gaf onze meter <1 watt aan! De mediabox schakelt zich vanzelf in indien er een programma moet worden opgenomen.
Er is een nieuw energiebeheer menu waar je het energieverbruik in standby kunt instellen. Er zijn hier 2 keuzes : hoog of laag. Het is ons niet duidelijk waarom UPC de optie 'hoog' er in heeft gelaten. Met de optie 'hoog' blijft de mediabox namelijk in standby 23 watt verbruiken.
Verder kun je de box automatisch in standby laten gaan na een aantal minuten de afstandsbediening niet te hebben gebruikt (instelbaar van 1 tot 999 minuten).
De nieuwe energie opties zijn eigenlijk alleen interessant voor de drie ECO boxen: Pace HD (DCR7111), Thomson DVR (DCI6221UPC) en Cisco HD DVR (8485). Heb je een oudere mediabox dan blijft je box in standby energie vreten. Wel zou de harddisk in standby uit worden gezet wat voor een beparing van een paar watt zal zorgen.

Mediabox aan
23 watt
Mediabox uit
16 watt
Mediabox standby (display ook uit)
<1 watt
Opmerking: Als je de mediabox met de afstandsbediening uitzet blijft het display (klokje) gewoon branden en gaat het verbruik van 23 watt naar 16 watt. Na een aantal minuten zal de mediabox automatisch in de echte standby stand gaan. Het display gaat dan ook uit en het verbruik is minder dan 1 watt.

Mini EPG aangepast
  • HD logo zit nu netjes bij de andere logo's aan de rechter kant
  • Indien er een programma wordt opgenomen zie je dat bovenin de mini epg

Digitale Video Recorder
  • Indien je een opgenomen programma hebt bekeken komt er een 'oogje' bij te staan
  • Je kan de doorspoel tijd zelf instellen

Verder zijn er nog diverse kleine veranderingen en verbeteringen met bijvoorbeeld HDMI/HDCP.
Helaas is er geen changelog bekend met exacte details.

Uitrol
Volgens UPC is de uitrol begin augustus begonnen en zal er in fases worden gewerkt. Diverse forumleden hebben inmiddels al gemeld dat ze zijn voorzien van de nieuwe firmware.
Er zijn truukjes om de firmware geforceerd op je mediabox te zetten, maar dit raden wij echt af. Je zal hierdoor problemen krijgen met de ontvangst van bepaalde zenders en diensten als 'on demand' zullen niet goed meer werken. Gewoon rustig afwachten is ons advies.

Zie voor meer info het bericht van UPC: Energiebesparing voor alle typen mediaboxen

Voor specifieke ervaringen met deze firmware zie de volgende topics:

« Laatst bewerkt op: 29-aug-10, 13:20:20 door René [Mr. Jinx] »

Re: Nieuwe ECO firmware voor de Mediabox
« Reactie #1 Gepost op: 27-aug-10, 16:45:49 »
Zeer goede ontwikkeling! :)

Is er geen schema beschikbaar met wanneer welke regio en type mediabox wordt geupdate?

Mediabox omwisselen
« Reactie #2 Gepost op: 27-aug-10, 16:59:58 »
Hoi,

Volgens de frontpage is er eindelijk een firmware uit is die in standby wat minder belachelijk veel energie verbuikt - maar alleen op de nieuwe(re) mediaboxen. Met andere woorden, als gebruiker van een oudere grijze Thomson ben ik nog steeds voor ruim 20 x 365 = 7300 uur/jaar het bokje (Even uitgaande van een mediabox die 20 uur per dag standby staat, wat wel redelijk klopt denk ik). Het ding gebruikte 22 watt standby, en als ik het persbericht goed lees gaat hier voor mij weinig aan veranderen. Het feit dat ik een 'oude' mediabox heb kost mij dus 20 * 365 *  (22 - 1) = 153 KWh per jaar. 1 KWh kost mij 22 cent, dus uiteindelijk kost mijn oude mediabox me 33 euro.

Weet iemand of het mogelijk is om een oude mediabox om te ruilen? 33 euro/jaar korting vind ik ook goed  ;)

Re: Mediabox omwisselen
« Reactie #3 Gepost op: 27-aug-10, 17:26:02 »
Goededag Pienjo,

Dat omruilen heeft weinig nut.
Want op de voorpagina gaat over de Cisco HD box/Philips.

En jij hebt een Thomson DVR (geen HD pakket)

Dus dat werkt niet :)

« Reactie #4 Gepost op: 27-aug-10, 17:30:11 »
Want op de voorpagina gaat over de Cisco HD box/Philips.
Niet goed gelezen. Er staat dat er 3 ECO boxen zijn, te weten:
Pace HD (DCR7111)
Thomson DVR (DCI6221UPC)
Cisco HD DVR (8485)

Als ik het goed heb, wordt die Pace HD ook geleverd als je geen HD abonnment hebt.

Antwoord op de vraag van pienjo: Nee, helaas kan je niet zomaar een mediabox omruilen bij UPC. Wat je wel zou kunnen doen is een HD abonnement aanvragen ofeen abonnement met DVR, maarja, ook dat kost je extra geld.

« Reactie #5 Gepost op: 27-aug-10, 17:33:38 »
Pace HD (DCR7111)
Thomson DVR (DCI6221UPC)
Cisco HD DVR (8485)

Als ik het goed heb, wordt die Pace HD ook geleverd als je geen HD abonnment hebt.
Oeps sorry René.
Klopt die Pace 7111 word ook geleverd aan klanten zonder een HD abonnement.

« Reactie #6 Gepost op: 27-aug-10, 18:57:29 »
Pace HD (DCR7111)
Thomson DVR (DCI6221UPC)
Cisco HD DVR (8485)

Antwoord op de vraag van pienjo: Nee, helaas kan je niet zomaar een mediabox omruilen bij UPC. Wat je wel zou kunnen doen is een HD abonnement aanvragen ofeen abonnement met DVR, maarja, ook dat kost je extra geld.

Ik heb een DVR abonnement. Sterker nog, toen ik mijn DVR abbonnement afsloot was UPC al lang en breed bezig met het uitrollen van hun nieuwe box - toch heb ik een oude gekregen.

Overigens dacht ik dat ik dit in Digitale TV/Technisch had gepost :S

« Reactie #7 Gepost op: 27-aug-10, 19:07:31 »
Overigens dacht ik dat ik dit in Digitale TV/Technisch had gepost :S
Je hebt direct een vraag over dit onderwerp, dan is het niet nodig om daar een nieuw topic voor te starten. Vandaar dat ik jouw vraag heb samengevoegd met dit topic.

« Reactie #8 Gepost op: 27-aug-10, 20:44:52 »
Helaas nog niet beschikbaar hier zelfs niet via 60142 netwerkid :-(

postcode 6841

« Reactie #9 Gepost op: 28-aug-10, 01:00:13 »
Hier ook niet beschikbaar 7383 we wachten wel weer >:(

Google+TwitterFacebook