Vanmorgen stond er een artikel over in
De Gelderlander. Op dit moment willen Tele2 en YouCa analoog gaan doorverkopen. Online is nog in beraad. Tele2 wil het analoge gedeelte voor 5 euro gaan aanbieden. Knap dat men dit al weet voordat het al rond is met de kabelbedrijven en de betreffende TV zenders. Dit bedrag lijkt me ook vrijwel onmogelijk, tenzij ze er dik verlies op nemen.
Verder kakelt YouCa dat de televisiekijkers gebonden zijn aan de monopolisten. Nooit van Digitenne, CanalDigitaal, KPN etc. gehoord? Via Digitenne kan je ongeveer hetzelfde aanbod veel goedkoper krijgen met een vergelijkbare beeldkwaliteit. Opmerkelijk vond ik dat ze het echt alleen over analoog hebben en de digitalisering wegwuiven als dat er nog genoeg analoge TV's zijn. Alsof je per se een TV nodig hebt met een digitale tuner voor ontvangst van digitale TV? Tele2 werkt zelfs met een decodersysteem die geschikt is voor zogenaamde 'analoge' TV's. De meeste digitale televisiekijkers kijken namelijk via een decoder.
"Het moment waarop analoge TV wordt afgeschakeld is véél verder weg dan de kabelbedrijven suggereren," aldus Tele2. Ik weet niet onder welke steen ze hebben geleefd, maar UPC heeft nog nooit haast gemaakt met de afschakeling van analoog. Sterker nog, UPC heeft vorig jaar zelfs bevestigd dat het nog helemaal geen concrete plannen heeft om analoog af te gaan bouwen (
TotaalTV). Bij CAIW is analoge TV juist al weg. Alleen Ziggo heeft dit gesuggereerd en vervolgens ook van hun woorden daden gemaakt door het analoge aanbod in te perken. Wat een gezwam weer van Tele2.
Ook stond nog een ander opmerkelijke feit in het artikel. De EU wil dat alle lidstaten aan het einde van dit jaar geheel gedigitaliseerd zijn met televisie en radio. Lijkt me dit voor radio sowieso al onmogelijk, aangezien veruit de meeste radio-ontvangers alleen analoog aankunnen.
Artikel uit De Gelderlander van 10 mei 2012, pagina 12.