Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte:

Alles-in-1 standaard 728 x 90

Auteur Topic: De toekomst van... Onze portemonnee  (gelezen 5500 keer)

De toekomst van... Onze portemonnee
« Gepost op: 08-nov-12, 21:35:08 »
Van de zomer werd ik gevraagd om columns te schrijven voor Chelloo.com. Dat kwam mooi uit want eigenlijk was ik nog op zoek naar een medium waar ik mijn toekomstideeën kon spuien. Als ik in bed lig dan ga ik altijd nadenken over de toekomst. In de meeste gevallen ben ik redelijk snel vertrokken maar zo af en toe wil dat niet lukken en dan kan ik uren lang nadenken over een onderwerp. In het vierde column: onze portemonnee.

Als ik de deur uit ga controleer ik altijd drie dingen: smartphone, sleutels en portemonnee. Pas als ik deze drie zaken heb gevoeld vertrek ik. Maar daar gaat denk ik binnen een paar jaar verandering in komen.

De portemonnee is de eerste waarvan ik verwacht dat ik niet meer nodig heb. Wat zit er eigenlijk in mijn portemonnee dat ik zo nodig heb? Op dit moment eigenlijk alleen pasjes. Contant geld heb ik eigenlijk al een hele tijd niet meer bij me, ik pin tegenwoordig alles. Er zijn nog maar een paar plaatsen of situaties waarvan ik weet dat je (nog) niet kunt pinnen en alleen voor die situaties pin ik nog contant geld. De pasjes in mijn portemonnee zijn bankpasjes, een creditcard, een tankpas, een OV-Chipkaart en van die zogenaamde loyalty cards zoals de Airmiles pas.

Ik verwacht dat binnen 2 jaar de eerste pasjes kunnen verhuizen naar mijn mobiele telefoon. De eerste aankondigingen zijn er al, afgelopen week hebben ING & ABN AMRO bekend gemaakt dat in 2013 alle nieuwe bankpasjes standaard voorzien gaan worden van NFC techniek. Met deze techniek wordt het mogelijk om kleine betalingen (tot €25) te doen zonder een PIN code, je hoeft dan alleen je pasje nog maar even tegen het apparaat te houden en je hebt betaald. De handeling is vergelijkbaar met de OV-Chipkaart maar de toegepaste techniek is veiliger. Daarnaast is het gebruik ook beperkt, je kunt het maar twee keer per dag gebruiken, bij de derde keer of bij hogere bedragen zul je je PIN op de betaalterminal in moeten toetsen.

In 2013 kun je in plaats van een NFC bankpas ook je een smartphone met NFC  gebruiken. En dergelijke toestellen zijn al een tijdje op de markt, de meest bekende zijn de Samsung Galaxy S III, de HTC One X en de BlackBerry Bold 9900. Er zijn ook al landen waar men deze toestellen al gebruikt voor mobiel betalen, we zijn niet de eerste.

Eigenlijk is mobiel betalen an sich niets nieuws, al in 2007 betaalde ik bij de Albert Heijn in Rotterdam mijn boodschappen met mijn mobiele telefoon via Payter.

Naast betalen waren er ook smartposters, er werd dan een webpagina geopend waar je bepaalde informatie kon zien. En ook waren er leuke combinaties: als je in de Q-Park om de hoek parkeerde dan kreeg je van Albert Heijn de eerste 15 minuten parkeren bij een aankoop van 15 euro of hoger. Deze “coupon” werd bij het afrekenen direct in de telefoon gezet en als je dan op dezelfde dag betaalde bij de Q-Park dan werd deze coupon gebruikt. Helaas was Payter maar een pilot en werd deze na een ruim jaar beëindigd.

Payter was zijn tijd ver vooruit. De techniek, de gebruikers, de winkeliers en vooral de banken waren er nog niet klaar voor. De techniek was te langzaam, de meeste gebruikers zaten nog op simpel Nokia niveau, de winkeliers hadden nog oude betaalterinals en de banken vonden het nog niet veilig genoeg. De meeste van deze bezwaren zijn nu opgelost. Meer dan 50% van Nederland heeft een smartphone en gebruikt apps, er zijn snelle verbindingen mogelijk, veel betaalterminals zijn al voorbereid voor NFC en de banken hebben voldoende vertrouwen in de beveiliging. Kortom, in 2013 kan het beginnen!

Uiteraard zal niet iedereen van de een op de andere dag overgeschakeld worden, dit soort processen duren vaak 10 jaar. En het blijft niet bij alleen betalen, ook de OV-Chipkaart kan dan (eindelijk) in de NFC smartphone. En de pasjes van de bibliotheek, kapper, supermarkt, etc.

Doemdenkers roepen dan altijd “En als je batterij leeg is sta je dan!” maar daar is rekening mee gehouden. De betaalapparaten waar je de telefoon tegen aan drukt stralen ook wat energie uit, net genoeg om het NFC gedeelte te kunnen voorzien. Eigenlijk wordt het dan weer een dom NFC pasje maar het werkt. Zodra de smartphone weer geladen is wordt het pasje gesynchroniseerd en je toestel is weer bijgewerkt.

Helaas is nog maar 2012 en heb ik een iPhone 5 zonder NFC. Maar via wat creativiteit heb ik er zelf wat NFC aan geknutseld; de rode sticker is mijn NFC bankpas voor cashless betalen (van de Rabobank), hiermee betaal ik onder andere in onze bedrijfskantine. En onder mijn hoes zit mijn OV-Chipkaart voor het OV. Zo kan ik toch nog zonder portemonnee de deur uit. :)

Ik ga weer verder dromen!
@RobertWebbe
« Laatst bewerkt op: 09-nov-12, 10:11:28 door René [Mr. Jinx] »
Volg mij op twitter: http://twitter.com/robertwebbe

Re: De toekomst van... Onze portemonnee
« Reactie #1 Gepost op: 09-nov-12, 08:31:04 »
Robert, weer veel dank voor een kijkje in de nabije toekomst, deze keer op financieel gebied. Ik vind het toch wel fijn om te weten wie en hoe men mij van mijn geld gaat afhelpen  :)

Of dit alles ook veel veiliger wordt?, we zullen het gaan zien/lezen…

« Reactie #2 Gepost op: 09-nov-12, 08:54:49 »

« Reactie #3 Gepost op: 09-nov-12, 08:59:31 »
Leuke column! Blijf er wel een beetje huiverig onder. Het "fysieke" van contant geld zijn we grotendeels kwijt... het is een aardig "vluchtig" goedje geworden (letterlijk en figuurlijk :)).

Moet eigenlijk gelijk terugdenken aan een aflevering van The Big Bang Theory (Episode 08 – The Grasshopper Experiment).
  • Sheldon: Damn you, walletnook.com.
  • Leonard: Problem?
  • Sheldon: The online description was completely misleading, they said eight slots plus removable ID, to any rational person that would mean room for nine cards, but they don’t tell you the removable ID takes up one slot, it’s a nightmare.
  • Leonard: Okay, now, do you really need the honorary Justice League of America membership card?
  • Sheldon: It’s been in every wallet I’ve owned since I was five.
  • Leonard: Why?
  • Sheldon: It says keep this on your person at all times. It’s right here under Batman’s signature.

« Reactie #4 Gepost op: 09-nov-12, 10:56:36 »
Payter ken ik wel, was ook een vestiging van AH in Almere deed mee.
Was hier niet zo een succes, waarschijnlijk door de factoren die @RobertWebbe benoemd.

Ben benieuwd. Nog niet iedere fabrikant wil en wenst NFC technieken in haar aparatuur op te nemen of althans het lijkt zo te zijn. Jammer want dat zou betekenen dat dit weer een "half/half" oplossing gaat worden ...

Don't be gentle.....it's only a rental !

« Reactie #5 Gepost op: 09-nov-12, 13:00:15 »
De toekomst van onze portemonnee is erg somber....
De overheid heeft de weg ernaar toe gevonden  :laugh:
Mijn portemonnee kan vooral kleiner en dunner worden  8)
http://www.wijnprikbord.nl/    http://www.dwvbb.nl/
Van mij mag de upload bij UPC flink omhoog!

« Reactie #6 Gepost op: 09-nov-12, 22:51:37 »
Ik heb ook meegedaan aan dezelfde Payter pilot in Rotterdam, de Nokia clamshell mocht ik na het beëindigen van de pilot houden. Het ene na het andere bedrijf haakte af tot alleen AH Lijnbaan overbleef. AH had natuurlijk de resources om vol te blijven houden maar kapte er ook mee. Teveel storingen, en de handeling leverde geen snelheidswinst op. In het AD van vandaag staat alweer de volgende stap, de mens zelf wordt de geleider van de data die voor de betaling zorgt (een vinger op een contactvlak plaatsen, dat is alles), de logica zit in bijv. een horloge.

Wat er nodig is, is een standaard (op Europees niveau), hoge beveiligingsgraad, laagdrempeligheid, lage licentiekosten (zodat er geen belemmeringen voor financiële instellingen en de detailhandel zijn) en een vehikel dat niet gebonden is aan één verschijningsvorm. De scheiding tussen betalingen met lage bedragen en alles daarboven is nodig om contactloos en verificatieloos te kunnen betalen. Anders wordt het een single point of loss. Wat je dus eigenlijk wil is een verificatie- en betaalmethode die onlosmakelijk aan de persoon gekoppeld is. Zie daar de NFC chip die bezoekers van discotheek Baha Beach Club enkele jaren geleden in hun arm konden laten plaatsen, met daarop een tegoed van 50 euro. Ook geen groot succes, temeer omdat de Baha failliet ging.

Zover is het nog lang niet maar er wordt mee geëxperimenteerd. Ikzelf zou heel gelukkig zijn met een standaard voor ALLE pasjes, gevolgd door de mogelijkheid alles te kunnen combineren op één zeer duurzame pas. De volgende stap is al die betaal logica over brengen op een smartphone. PIN code zou dan vervangen moeten worden door biometrische techniek. Maar ook dat vereist een standaard en daar iedere bank zelf het wiel uit wil vinden om er (veel) aan te kunnen verdienen zie ik dat nog als het grootste probleem.

Live long and prosper  ;)
Samsung LE-40A859, Onkyo TX-SR706, JBL CS-460, Apple TV, Panasonic DMP-BD60EG, Furutech/Lapp/Oyaide/ViaBlue componenten, Logitech Harmony One, Monster Cable HT800, Wii Black, Android TV Stick, Raspberry Pi, Raumfeld Connector 2

« Reactie #7 Gepost op: 09-nov-12, 23:09:24 »
De eerste gedachte is natuurlijk makkelijk, maar bij langer nadenken wacht ik liever nog even en vraag me af hoe Zocor hier over denkt in verband met privacy en andere niet zo prettige gedachten.
Alles is natuurlijk mogelijk in de toekomst maar is het ook wenselijk.
Ik ben van net na wereldoorlog twee en heb over dit soort ontwikkelingen een heel grote twijfel.

Om aan deze tijd te refereren wordt tegenwoordig op internet een godwin genoemd en schijnt niet te mogen maar dan zou ik ook nog willen verwijzen naar Kafka. 
« Laatst bewerkt op: 09-nov-12, 23:27:21 door cornelisvandenberg »

« Reactie #8 Gepost op: 09-nov-12, 23:42:08 »
De eerste gedachte is natuurlijk makkelijk, maar bij langer nadenken wacht ik liever nog even en vraag me af hoe Zocor hier over denkt in verband met privacy en andere niet zo prettige gedachten.
Alles is natuurlijk mogelijk in de toekomst maar is het ook wenselijk.
Ik ben van net na wereldoorlog twee en heb over dit soort ontwikkelingen een heel grote twijfel.

Om aan deze tijd te refereren wordt tegenwoordig op internet een godwin genoemd en schijnt niet te mogen maar dan zou ik ook nog willen verwijzen naar Kafka.

Ik begrijp precies wat je bedoeld maar helaas lijkt dit tij niet meer te keren. Uiteindelijk wordt de tegenstander afgesneden van de maatschappij. (Winkels waar je alleen nog maar kan pinnen zijn hiervan de voorbode). Dat stoort mij nog het meeste, het gebrek aan een eerlijke keuze. Uiteindelijk is al die techniek er niet primair voor de consument maar voor 'de banken'. Heden ten dage doe je praktisch al het werk zelf (on-line) maar verhogen alle banken toch de tarieven.
Samsung LE-40A859, Onkyo TX-SR706, JBL CS-460, Apple TV, Panasonic DMP-BD60EG, Furutech/Lapp/Oyaide/ViaBlue componenten, Logitech Harmony One, Monster Cable HT800, Wii Black, Android TV Stick, Raspberry Pi, Raumfeld Connector 2

« Reactie #9 Gepost op: 10-nov-12, 00:50:52 »
Buiten de bezwaren die door mij in mijn eerdere bericht geuit zijn er ook nog praktische bezwaren en wel dat als  ik contant geld opneem bereken wat ik nodig heb en mij daaraan houdt.
Bij het zwaaien met een bankpas of mobiele telefoon in de betreffende winkels is daar minder zicht op en gaat men veel meer over tot impulsieve aankopen van dit kan er nog wel bij.
Natuurlijk leuk voor de portemonnee van de winkeliers maar minder leuk voor de toekomst van mijn portemonnee.
« Laatst bewerkt op: 10-nov-12, 01:05:35 door cornelisvandenberg »

Google+TwitterFacebook