Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte:





Auteur Topic: De Grote Horizon Enquete - Resultaten  (gelezen 12089 keer)

De Grote Horizon Enquete - Resultaten
« Gepost op: 14-nov-12, 22:33:06 »
De enquete resultaten zijn bijgewerkt op 10/12/2012. Zie een-na-laatste paragraaf voor meer informatie.

Inleiding

Als Horizon gebruiker van de eerste lichting liep ik al snel tegen de eerste issues aan. Ik las op dit forum ervaringen van mensen die weer tegen andere issues aanliepen. Wat vooral opviel was dat waar sommigen dagelijks last van hadden anderen nooit iets van merkten. Daarom ontstond het idee van een enquête om een beeld te krijgen hoeveel mensen last hebben van bepaalde problemen. Daarnaast was er ook de hoop dat er verbanden gevonden zouden worden tussen de problemen en de installatie (wel/geen apart modem, signaalsterkte etc.) van de gebruikers.

Ik hoopte oorspronkelijk dat toch wel meer dan 50 mensen hem in zouden vullen maar had niet durven dromen dat het zo’n succes zou worden: 1307 inzenders! (tot 10 dec) Hiermee heeft meer dan 2% van de Horizon gebruikers de enquête ingevuld. Zie hier de invullers over tijd (de jump op de 27e komt omdat er toen een link op de frontpage van chelloo.com kwam te staan).



Ik heb niet de illusie dat de invullers een representatieve doorsnee vormen van alle Horizon gebruikers. Het is waarschijnlijk dat mensen met problemen oververtegenwoordigd zijn. Mensen zonder enige issue zullen minder snel op dit forum terecht komen. Maar het totale aantal invullers geeft wel aan dat het niet om geïsoleerde gevallen gaat.

Installatie

Als we gaan kijken naar hoe de Horizon Box (HB) precies gebruikt wordt, zien we een erg divers beeld. 54% van de mensen heeft nog een apart modem, de rest gebruikt de HB als modem. Slechts 13% heeft de installatie door een monteur laten doen, 71% deed het helemaal zelf en 16% installeerde zelf, maar had later toch nog een monteur nodig. 22% heeft een receiver staan tussen de HB en de TV en 46% heeft digitaal geluid.

Ook qua signaalsterkte (links, y-as is aantal mensen) is er een verdeeld beeld. De signaalkwaliteit (rechts) lijkt wel bij de meeste mensen 90%-100% te zijn.



Dat die signaalkwaliteit weinig zegt over de kwaliteit van internet blijkt wel als we hier dieper in duiken. Bij 10% van de respondenten is het modem offline, terwijl de meerderheid van hen toch een zeer goede signaalkwaliteit heeft. De startup tijd van de HB (van stroom aan totdat het lampje offline uitgaat) varieert enorm: bij 33% binnen de 45 seconden maar bij 20% meer dan 75 seconden. Ook zijn er veel verschillen in het aantal gelockte upstream- en downstreamchannels.

Algemene Problemen

Dat de Helpdesk (HD) het druk heeft sinds de introductie van Horizon was wel duidelijk; de wachttijden zijn aardig opgelopen. Desondanks heeft zo’n 1/3 van de mensen nooit hoeven bellen. In 20% van de gevallen is er minimaal één keer een monteur bij geweest. Bij zo’n 6% is de box (ten minste één keer) omgewisseld.



De meest gehoorde klachten lijken het volledig vastlopen van de HB en langdurige hangers. Ook korter hangen in de menu’s is een probleem. UPC heeft aangegeven dat daar in de afgelopen software updates wel wat aan gedaan is. Daar zien we in deze enquête nog niets van terug als we het verloop hiervan over de tijd bekijken (al kan dat wel allerlei oorzaken hebben). (N.B.: in deze meest rechter grafiek is de Y-as de gemiddelde waarde voor hoe vaak het voorkomt waarbij nooit=0, 1x per week = 1; aantal x per week = 2; dagelijks = 3; continu = 4).



Dan zijn er nog de problemen die weliswaar minder vaak voorkomen, maar in individuele gevallen erg storend zijn. Veelbesproken is het ‘groen/roze’ beeld dat sommige TV’s krijgen via HDMI. Hier heeft bijna 12% last van (waarvan de meesten iedere dag of continu). Maar ook problemen als “blokkerige zenders” (32%), “zender niet geautoriseerd” (56%) en “AV-sync” (36%) komen erg vaak voor.

Opname Functionaliteit

Dat de opname functionaliteit van de HB populair is, blijkt wel uit het onderzoek: 75% van de respondenten geeft aan een aantal keer per week of vaker programma’s op te nemen. Maar ook met opnemen spelen er genoeg problemen. 58% geeft aan wel eens problemen te hebben met het plannen van opnames, waarvan 13% dagelijks. Daarnaast heeft 43% wel eens problemen met de opnames zelf. Opnames zijn bijvoorbeeld maar half gedaan (44%) of zijn helemaal niet gedaan (57%).

Als we verder inzoomen op het plannen van opnames, dan zien we dat bij 41% van de mensen er wel eens geplande opnames verdwijnen. Bij het vervolgens proberen opnieuw in te plannen leidt dit bij 19% van de mensen wel eens tot de melding 4040: programma is reeds opgenomen. Een klacht die op het forum veelbesproken wordt, is het ontbreken van programmagegevens. Dit speelt met name bij Nederland 1 t/m 3, SBS 6 en NET 5. Bij deze zenders is namelijk altijd maar maximaal 3/4 dagen EPG beschikbaar (voor zover ik weet staan die zenders meer dan 3 dagen EPG gegevens simpelweg niet toe dus dat is niet de schuld van UPC). Hierdoor merk je het veel sneller als de gegevens opeens een paar dagen uitblijven.



Hieruit blijkt dat een groot gedeelte van de mensen aangeeft regelmatig gegevens te missen. 71% mist wel eens de gegevens van overmorgen, 68% die van morgen en 63% die van vandaag. 12% geeft zelfs aan iedere dag de EPG gegevens van vandaag te missen voor genoemde zenders.

Cijfers

Het laatste onderdeel van de enquête betrof het uitdelen van cijfers aan de box als geheel en aan verschillende onderdelen. De box als geheel kreeg een gemiddeld cijfer van 5,8. Voor de opnamefunctionaliteit werd een 6,1 uitgedeeld en de Media Browser (DLNA) functionaliteit kreeg een 4,4. Gebruikersvriendelijkheid werd beoordeeld met een 4,6 en beeldkwaliteit met een 8,0. Ter vergelijking werd ook gevraagd de vorige mediabox te beoordelen; dit leverde een 7,4 op.

Hieronder is de verdeling over de gegeven cijfers te zien voor de HB en de vorige mediabox.



Verbanden

Een van de doelstellingen van de enquête was om verbanden te vinden tussen de problemen en de installatie (wel/geen apart modem, signaalsterkte etc) van de mensen.
Ik heb zelf een analyse gedaan met de Excel PowerPivot (draaitabel). Hiermee kun je zaken redelijk goed tegen elkaar afzetten maar conclusies moet je dan wel ‘op het oog’ trekken en er is geen statistische onderbouwing wat betreft relevantie.

De belangrijkste variabele factor lijkt me of je internet via de HB hebt lopen of via een apart modem. In onderstaande grafiek staan de problemen op gebied van vastlopen, lang- en kort hangen. De y-as is een gemiddelde waarde van  hoe vaak het voorkomt waarbij nooit=0, 1x per week = 1; aantal x per week = 2; dagelijks = 3; continu = 4.



Uit deze grafiek zou je kunnen opmaken dat de problemen zich minder vaak voordoen als je internet via de HB laat lopen (dus geen apart modem) maar de vraag is hoe statisch relevant dit verschil is.

In de excel sheet die geattached is vind je bovenstaande PivotTable die je ook makkelijk aan kan passen om andere verbanden te zoeken. In de excel sheet zitten een aantal berekende kolommen die nog extra kunnen helpen, zo is er een kolom met alleen de dag om ontwikkeling over tijd te kunnen zien en een kolom met alleen de eerste twee cijfers van de postcode om regionale verschillen inzichtelijk te kunnen maken in een pivot table.

Veel beter zou zijn om deze analyse te doen met een pakket als SPSS. Ik heb daar echter noch de kennis noch de kunde voor. Mocht er iemand op dit forum zijn die dat wel heeft en hier naar zou willen kijken: graag! De benodigde data is in deze post beschikbaar.

Resultaten

De resultaten zijn voor iedereen beschikbaar in een aantal formaten. Zie hiervoor het volgende bericht (ik mag niet zoveel bestanden attachen)

Conclusies

Gezien de hoeveelheden gerapporteerde problemen vallen de gemiddelde cijfers mij nog mee. Het is wel duidelijk dat de Media Browser functionaliteit onder de maat is en dat er nog het nodige schort aan de gebruikersvriendelijkheid. UPC heeft aangegeven voor dat tweede aspect verbeteringen door te gaan voeren (er is er al één geweest) dus laten we hopen dat op dit gebied stappen gezet gaan worden. Ik heb helaas geen overtuigende verbanden kunnen vinden tussen problemen en de situatie.

Ik hoop dat anderen zich ook geroepen voelen de resultaten te bekijken en hun eigen conclusies te trekken en deze hier te delen.

Update 12/10/2012

Op 12/10/2012 zijn de resultaten ge-update. Bijna 200 mensen hadden de enquete ingevuld sinds de resultaten voor het eerst gepubliceerd waren, circa 10% meer. Alle percentages die in de tekst genoemd werden zijn opnieuw berekend. Hierbij viel op dat bijna alles naar beneden (meer problemen, minder tevredenheid) werd bijgesteld, zij het met een beetje (1 a 2 %) maar het gaat dan ook om 'slechts' 10% extra invullers. Dit komt overeen met mijn persoonlijke indruk op het forum: er wordt meer geklaagd.

Hier nog het gemiddelde cijfer dat aan de box gegeven wordt uitgezet tegen de tijd.

Let wel op dat met name de laatste paar dagen er slechts enkele invullers per dag waren wat leidt tot meer uitschieters. Maar een negatieve tendens lijkt toch enigszins zichtbaar.

Tot slot

De enquete blijft tot 22 dec open (gratis proefabonnement bij de aanbieder van de enquête die dan afloopt :)) maar de resultaten zullen niet meer geupdate worden.
« Laatst bewerkt op: 10-dec-12, 10:35:37 door michieldejong »

Re: De Grote Horizon Enquete - Resultaten
« Reactie #1 Gepost op: 14-nov-12, 22:43:18 »
Resultaten

De resultaten zijn voor iedereen beschikbaar in een aantal formaten:
  • CSV – zie attachment met naam .csv.txt (.csv is niet toegestaan als extensie voor attachments), de ruwe resultaten die in praktisch ieder pakket in te lezen zijn
  • PDF – zie attachment, de enquête aanbieder bood de gelegenheid om alle multiple choice vragen in taartdiagrammen om te zetten. Deze zijn echter vaak niet zo overzichtelijk en bevatten de keuze “weet niet”
  • Excel – zie https://docs.google.com/open?id=0B1gMWMkCpnPEeWRhV2RSaWYtV3c, licht opgeschoonde resultaten (o.a. lege inzendingen verwijderd, kolom namen aangepast, “weet niet” verwijderd, overbodige kolommen verwijderd en berekende kolommen toegevoegd) en een PivotTable om mee te spelen (zie “Verbanden”)
  • Google docs spreadsheet formaat – zie https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlgMWMkCpnPEdHhMYXA2NFM2a29pdEJMeXozaEQ4OFE Dit is feitelijk het excel document geupload naar google drive

Re: De Grote Horizon Enquete - Resultaten
« Reactie #2 Gepost op: 14-nov-12, 22:45:31 »
Een groot compliment voor het inzichtelijk maken van de HB problemen  :6


Hopelijk kan men er iets mee bij UPC...


Re: De Grote Horizon Enquete - Resultaten
« Reactie #4 Gepost op: 14-nov-12, 22:58:05 »
Ziet er goed uit Michiel!

En jij bedankt voor jouw tip ;).

Re: De Grote Horizon Enquete - Resultaten
« Reactie #5 Gepost op: 15-nov-12, 08:03:02 »
Netjes hoor :6
Zomaar even meer dan 1000 mensen die het invullen is ook een mooi resultaat. En je hebt de uitkomst goed geïnterpreteerd en verwoord!
Dit soort onderzoeken kosten normaal klauwen vol met geld.
« Laatst bewerkt op: 15-nov-12, 08:19:12 door René [Mr. Jinx] »

Re: De Grote Horizon Enquete - Resultaten
« Reactie #6 Gepost op: 15-nov-12, 09:02:15 »
Snotjes,

chelloo.com wordt nog eens een proffesionele samenraapsel van UPC gebruikers  ::)
Hahaha


michieldejong, mooi onderzoek en mooi in beeld gebracht !  :6
Don't be gentle.....it's only a rental !


Re: De Grote Horizon Enquete - Resultaten
« Reactie #8 Gepost op: 15-nov-12, 10:18:57 »
Mijn complimenten


Google+TwitterFacebook