Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte:

Alles-in-1 standaard 728 x 90

Auteur Topic: Nieuwe Utp kabel.  (gelezen 3253 keer)

Re: Nieuwe Utp kabel.
« Reactie #40 Gepost op: 19-dec-12, 13:54:39 »
Ik ga niet ontkennen dat er kwaliteitsverschil in kabels kan zitten. Of nog erger dat een aantal oplichters kabels op de markt brengen die niet aan de standaard voldoen.
Er zwerven echter ook, net als bij audio en video kabels, veel onzin verhalen op het internet rond.
Vaak de wereld in geholpen door "slimme" fabrikanten om hun kabels veel te duur aan de man te brengen.
Afgeschermde kabels zijn in een aantal gevallen zeker aan te bevelen bv als er heel veel kabels bij elkaar liggen en/of er veel storingsbronnen zijn zoals bv in kantoren en fabrieken.

Ik kwam jaren geleden eens bij een kennis die net zijn bestaande netwerk had omgebouwd naar shielded cat6 inclusief alle connectors en aanluitdozen. Het was echt mooi en op mijn vraag waarom hij het zo'n dure installatie had aangelegd kwam als antwoord dat hij een mediaspeler (AcRyan) ging kopen en had gelezen dat je goede gigabit bekabeling nodig had om zonder haperingen HD te kunnen afspelen.
Ik kon mijn lachen bijna niet inhouden en heb hem maar niet verteld dat die mediaspeler een 100 Mbit/s netwerkkaart had.
Zijn oude bekabeling had prima voldaan. Je hoeft echt niet altijd het beste van het beste (duurste van het duurste) te hebben.
Wijziging in je abonnement? Pas de info in je profiel aan!
Ik ben geen UPC medewerker, aan uitspraken kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

« Reactie #41 Gepost op: 19-dec-12, 15:08:48 »
Er zwerven echter ook, net als bij audio en video kabels, veel onzin verhalen op het internet rond.
Uiteraard, onzinverhalen ten over, vraag maar eens advies bij een BCC of MediaMarkt. ;)

Maar mbt shielded-kabels denken velen al gauw te eenvoudig. Zo gaat een huis-tuin-en-keuken interpretter er al snel vanuit dat een meegeleverde kabel voldoende is, omdat hij er toch niet zoveel mee doet. Of omdat zijn verbinding toch niet zo snel is. Nadeel is, dat interferentie hier geen onderscheid in maakt en de gevolgen enorm hinderlijk kunnen zijn, met een instabiele en onbetrouwbare netwerkverbinding als resultaat.

Zo hangt bijvoorbeeld mijn AOP direct onder de airco-units, gaat de kabel daar de muur in, onder de (ongeaarde) radiator door, langs en over alle bestaande bekabeling, om zo'n 60 meter verder en na een hoop gekringel en gedraai in de werkkamer de muur weer uit te komen. Mijn overbuur is amateurzender, we hebben electriciteits-, 3G- en P2000-masten in de directe omgeving, het metrospoor ligt vlakbij, heeft de nabijgelegen kerk GSM-stroorzenders in gebruik en vrijwel ieder huishouden heeft een WiFi die op 100% uitzendt. Een niet bijzonder abnormale woonsituatie met enorm veel potentiƫle stoorzenders.

Gebruik je de kale UTP-kabel, dus zonder shield, zoals die je van UPC 'krijgt', dan leg je in feite een hele lange antenne, welke over de volle lengte te maken krijgt met alle negatieve invloeden van buitenaf. Uiteraard hoef je geen problemen te ondervinden, maar de kans dat het wel zo is, kun je maar beter uitsluiten door een hoge(re) standaard aan te houden bij het trekken van je kabels, dan erachter te komen dat je netwerk op z'n gat gaat zodra de amateurzender z'n zendknop indrukt en je de hele boel opnieuw mag opbouwen.
« Laatst bewerkt op: 19-dec-12, 16:13:00 door Richard76 »

« Reactie #42 Gepost op: 19-dec-12, 18:20:57 »
Naar aanleiding van de opmerking over aardstraling:
zie http://bit.ly/WqofrL
Ik weet echt wel dat het begrip aardstraling in die hoek zit en wat mensen die er in geloven onder verstaan, daar heb ik Google heus niet voor nodig. Mijn vraagtekens waren echter bedoeld als hoe ter wereld volgens jou die pseudowetenschap, door velen beschouwd als sprookjes, met nuchtere meetbare techniek als netwerkverbindingen te maken kan hebben. Daar kun je zulke vaagheden missen als kiespijn dunkt me.

Edit:
Nuchter feit is dat echte UTP cat5e, dus geen CCA of erger CCS, want dan is het geen cat5(e), met gemak 1 gigabit/s kan verwerken over een afstand van 100 m. Voor zwaardere eisen neem je cat6 en voor nog zwaarder (industriƫle omgeving met veel storende invloeden is pas shielded kabel nodig. Uiteraard prima als je dat als particulier ook wilt, maar echt nodig is het beslist niet. In 99 % van alle gevallen voldoet UTP gewoon.
« Laatst bewerkt op: 19-dec-12, 18:42:14 door J. de Boer »

« Reactie #43 Gepost op: 20-dec-12, 08:33:02 »
Gebruik de standaardkabel die ooit bij een UPC-pakket zat al een tijd voor de verbinding tussen switch en een omvormer van de zonnepanelen. Daar is hij goed genoeg voor.

« Reactie #44 Gepost op: 23-dec-12, 11:09:28 »
In Computer Totaal nr 1 van jan 2013 staat een zeer uitgebreid artikel over welke netwerk kabels er zijn en welke je moet gebruiken. Echt de moeite waard om te lezen alvorens zelf aan de slag te gaan. :)

« Reactie #45 Gepost op: 23-dec-12, 12:37:55 »
Beukje? Handig, maar misschien de moeite waard even het topic te lezen...

In de nieuwe Computer!totaal, nr.1 van 2013, is het hoofdonderwerp 'Netwerkgids'.
Daar staan ook wetenswaardigheden bij over UTP-kabels.

Google+TwitterFacebook