Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte:

Auteur Topic: [Horizon] Bestaand thuisnetwerk en DHCP / DNS problemen.  (gelezen 39971 keer)

[Horizon] Bestaand thuisnetwerk en DHCP / DNS problemen.
« Gepost op: 27-dec-12, 23:23:32 »
Op het moment dat je de UPC Horizon Mediabox aansluit op een bestaand thuisnetwerk geeft dat voor veel mensen 2 problemen:

DHCP server van de Horizon Mediabox - De DHCP-server van uw bestaande router en die van de Horizon Mediabox blijven actief. De Horizon Mediabox reserveert daarnaast 20 IP-adressen op uw bestaande router, deze worden gebruikt wanneer er een apparaat wordt aangemeld op het netwerk van de Horizon Mediabox.

Foutief DNS IP adres - De Horizon Mediabox geeft via zijn eigen DHCP server een verkeerd DNS & gefault gateway adres door. Dit dient in geval van een bestaand netwerk het IP adres van uw bestaande router te zijn en niet het IP adres van de Horizon Mediabox zelf.

Het gevolg hiervan is dat clients die via kabel of wireless direct verbinding maken met de UPC Horizon Mediabox verkeerde IP instellingen hebben en daardoor geen verbinding kunnen maken met internet.
Indien je tijdens de installatie van de UPC Horizon Mediabox hebt gekozen voor een bestaand thuisnetwerk zijn deze IP instellingen niet te wijzigen.

Hieronder staat beschreven hoe je dit kunt verhelpen:

De volgende tip werkt uitsluitend als de UPC Horizon Mediabox aangesloten is op het thuisnetwerk via een ethernet ofwel LAN kabel.

Bij een bestaand netwerk is het wenselijk dat de bestaande router verantwoordelijk is voor het toekennen van IP adressen en dat alle devices in hetzelfde netwerk zitten zodat alles goed bereikbaar is via o.a. Universal Plug and Play (UPnP).

De UPC Horizon Mediabox kun je instellen als switch zodat alles in en achter de Horizon Mediabox in hetzelfde IP netwerk zit als de router. De Horizon Mediabox dient zelf geen dhcp of routeringen te doen en alles over te laten aan de bestaande router.

Het voordeel van deze opzet is dat de ethernet porten aan de achterkant van de Horizon Mediabox een uitbreiding worden van de porten van de bestaande router en je de Horizon Mediabox kunt instellen als tweede wireless access point.

Je kunt dit configureren door op de UPC Horizon Mediabox te kiezen voor een nieuw thuisnetwerk.
Vervolgens heb je via de webinterface veel meer mogelijkheden voor het configureren van de IP verbinding. Je kunt dan o.a. dhcp server in en uitschakelen en zelf een IP adressen toekennen waardoor je de Horizon Mediabox kunt configureren als switch.

ADVIES VOORDAT JE GAAT BEGINNEN:
Schrijf voordat je ook maar iets gaat configureren in een bestaand netwerk, je huidige netwerkgegevens op zoals:

In mijn voorbeeld:

IP adres van je bestaande router:  192.168.1.1
Subnetmask: 255.255.255.0
Gefault gateway: 192.168.1.1
DHCP scope (het bereik waarin je bestaande router IP adressen uitgeeft) 192.168.1.50 t/m 80 (30 stuks)
Eventueel vast ingestelde IP adressen van bestaande apparatuur: 192.168.1.3 NAS

Maak eventueel ook een tekening.
Visualiseren kan helpen. "Effe snel" werkt vaak niet en "hours can disappear without a reason"
LET OP: Je bestaande netwerk kan best andere IP adressen gebruiken als in mijn voorbeeld. Het is echt belangrijk om jouw IP adressen te gebruiken anders gaat het echt niet werken.

Als je niet weet hoe een netwerk werkt en wat de functie is van IP adressen, DNS en gateway, dan raad ik je aan er iemand bij te vragen die daarmee bekend is.
Je loopt anders het risico meer kwaad dan goed te doen.

Stap 1: Configureer nieuw thuisnetwerk
Vanuit het Horizon hoofdmenu via 'Opties' naar 'Instellingen'. Kies vervolgens 'Thuisnetwerk' en doorloop de stappen voor nieuw thuisnetwerk.

Stap 2: Kijk via TV en Horizon afstandsbediening wat het IP adres is van de Horizon Mediabox.
Kies: Menu, Opties, Instellingen, Mijn thuisnetwerk, Status thuisnetwerk.
Dit zal een nummer zijn in de 192.168.192.xx range.
Schrijf dit ip nummer op, je hebt dit zo nodig om een verbinding te maken vanaf een pc.

Stap 3: Voorbereiden voor Stap 4
Wij gaan een verbinding maken tussen PC en de UPC Horizonbox.
bedraad - kabel direct in de Horizonbox en in de PC  (voorkeur)
draadloos - eerst wifi instellen op de Horizonbox en verbiding maken

Stap 4: Sluit nu tijdelijk een computer direct aan op de UPC Horizonmediabox met een ethernet/lan kabel of door een wifi verbinding met de SSID van de UPC Horizonmediabox.
Check computer of je een IP adres hebt in de range van de Horizon Mediabox (STAP 2) - 192.168.192.xx
Als dit niet het geval is, geef je je werkstation een tijdelijk statisch IP adres in deze IP range.
De computer moet echt tijdelijk een IP adres hebben in de 192.168.192.x range, anders kun je niet vanaf de computer bij de UPC Horizonmediabox webinstellingspagina komen.

Stap 5: Ga nu vanaf een webbrowser vanaf de pc naar de web interface van Horizon Mediabox.
 (bv http://192.168.192.1 gebruik hier het IP adres uit stap 2) door het IP adres van de Horizon Mediabox in de browser in te geven als adres.  http://192.168.192.xx
Kies voor Basis en dan Thuisnetwerk.  Login met u:admin en p: admin
Als je de login pagina niet te zien krijgt zit er wat mis op IP niveau en zit werkstation en Horizon vermoedelijk niet in hetzelfde IP netwerk.

Stap 6: Geef de Horizon Mediabox een vast / statisch IP adres in de range adressen van jouw thuisnetwerk. Zorg dat het adres zeker niet in gebruik kan zijn en hoger is dan de range die de dhcp server van je router gebruikt bv in mijn voorbeeld 200.

LET OP: Controleer het IP adres van je bestaande router. Als dit een ander adres is als 192.168.1.1 zul je hierna de IP adressen moeten aanpassen aan jouw IP range.
Het IP adres van jouw thuisnetwerk kan best anders zijn dan in mijn voorbeel, bv 10.0.0.1.

IP-adres : 192.168.1.200 - Een vrij IP nummer uit jouw netwerk - advies 200 !!
Subnetmasker : 255.255.255.0
DHCP-server : Uitgeschakeld      - (volgens mij een bugje in de Horizon firmware daarom stellen wij dit zo in dat mocht de dhcp server van de Horizon een adres uitgeven wij hier geen last van hebben en er geen IP conflicten kunnen ontstaan.)
Starten lokaal adres: 192.168.1.201
DHCP-poolsize: 5

LET OP: Als je eigen interne netwerk andere IP adressen uitgeeft dan 192.168.1.x verander je dit naar jouw IP range.

DNS IP adressen:
Dit zijn de DNS servers van UPC. Deze staan beschreven op:
https://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/960/~/dns-serveradressen

LET OP: Zorg dat de dhcp server van je eigen router IP adressen uitgeeft in een range < 200 zodat er geen IP conflicten kunnen ontstaan.

Als alle IP nummertjes goed staan op de UPC Horizonmediabox kun je hem weer in het thuisnetwerk plaatsen door de ethernet/lan kabel te verbinden met je bestaande router.

TIP Je kunt je bestaande router en de UPC Horizonbox dezelfde wireless Service Set IDentification (SSID) naam geven als je ze op een andere radio frequentie hebt staan. Hierdoor heb je automatisch roaming en verlies je geen signaal als de client van Access Point 1 naar Access Point 2 overschakeld. Door de 2 access points heb je hopelijk net als ik voldoende bereik in en om je woning.

Volgens mij zijn dit de stappen - als je je pc een vast IP adres hebt gegeven in Stap 4 - vergeet dit niet ongedaan te maken en weer op automatisch / dynamisch / dhcp te zetten zodat je pc netjes een ip adres van je dhcp server krijgt.

Hope this helps,

Eelco

Google: Horizon instellen als switch, UPC Horizon switch, UPC Horizon fout IP adres, UPC Horizon dhcp, UPC Horizon als router, upc horizon dhcp probleem
« Laatst bewerkt op: 13-jul-14, 11:47:05 door bosmaneelco »

Re: [Horizon] Bestaand thuisnetwerk en DHCP / DNS problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 28-dec-12, 09:58:58 »
Dit is de methode zoals die door FrancWest voor het eerst beschreven is. Hier nog eens erg helder beschreven, dank daarvoor.

« Reactie #2 Gepost op: 29-dec-12, 18:28:57 »
Heb het precies gedaan zoals hierboven beschreven.
Helaas krijg ik evengoed een DNS probleem op mijn horizonbox.
Inloggen lukt ook niet meer.
Hoe kan ik dit oplossen?

« Reactie #3 Gepost op: 29-dec-12, 18:45:21 »
Je kunt altijd de netwerk instellingen weer veranderen met de afstandbediening van de UPC Horizonmedia box en hem weer bv weer op bestaan netwerk zetten.

« Reactie #5 Gepost op: 29-dec-12, 18:56:03 »
ja, op het moment dat je vanaf de tv afstandsbediening weer opnieuw de netwerkinstelling maakt (bv bestaand thuis netwerk) worden de instellingen in de box weer op standaard gezet.

« Reactie #6 Gepost op: 29-dec-12, 19:06:54 »
Evengoed geen toegang.
Doe nu de fabrieksinstellingen.
Als dit niet lukt kan dit eventueel ook met een sitecom 450n router zo worden ingesteld toch?

« Reactie #7 Gepost op: 29-dec-12, 19:59:37 »
Type en merk van je bestaande router maakt niet uit. Wat je wel goed moet weten is de IP nummers/range van je eigen thuis netwerk. In het voorbeeld hierboven heeft het thuisnetwerk de 192.168.1.x nummers, dat hoeft bij jouw niet het geval te zijn. Check dit

« Reactie #8 Gepost op: 29-dec-12, 20:11:43 »
Mijn modem (cisco3925) heeft als adres 192.168.1.1

Kan trouwens na fabrieksinstellingen nog steeds niet in bij de routerinstellingen van mij horizonbox (heel vreemd)

« Reactie #9 Gepost op: 30-dec-12, 12:48:30 »
Sinds ik mijn netwerk heb ingesteld wordt zoals voorgesteld kan ik geen contact meer maken met mijn horizonbox om de instellingen te controlleren/aanpassen.
Als ik de probleemoplosser van windows draai krijg ik de volgende melding:
Lan verbinding heeft geen geldig IP-configuratie

Omdat ik ook nog een Sitecom 450N heb dacht ik dat hetmogelijk aan de horizonbox ligt.
Dus hier de zelfde instellingen op toegepast.
Conclusie is dat nu hier ook geen contact meer mee gemaakt kan worden.
Zelfs niet na reset naar factorydefault.

Wie kan mij helpen?
Wordt langzaam maar zeker steeds verdrietiger van mijn thuisnetwerk!
« Laatst bewerkt op: 30-dec-12, 21:15:56 door Johnny54 »

Google+TwitterFacebook